Metody środowiskowe

Identyfikacja czynników powodujących stres i ból

Identyfikacja czynników powodujących stres jest niezwykle ważnym elementem radzenia sobie z bólem. Każda sytuacja, w której doświadczysz niekontrolowanego stresu może przyczynić się do zwiększenia odczuwania przez ciebie bólu.

Aby tak nie było usiądź w wolnej chwili, weź kartkę i długopis do ręki,  a następnie wypisz wszystkie sytuacje dnia codziennego, które wprowadzają cię w stan stresu, a które jesteś w stanie zmienić. Jeśli w pierwszej chwili wydaje ci się, że jakaś sytuacja jest bez wyjścia spróbuj mimo tego poświęcić trochę czasu na poszukanie dobrego rozwiązania. Nawet drobne zmiany mogą dać wielkie efekty i podnieść jakość twojego życia.. Nie pozwól, aby nic nie znaczące sprawy, takie jak nie pozmywane naczynia w zlewie czy zepsuta podczas deszczu parasolka wprawiały cię w zły nastrój. Jeśli w twoim życiu jest coś, co bardzo cię stresuje, na co jednak zupełnie nie masz wpływu – zastosuj opisaną wcześniej metodę zmiany przekonań. Ważne jest również, abyś zidentyfikował czynniki, które bezpośrednio wywołują u ciebie ból. Może to być zła pozycja spania lub siedzenia, jakieś konkretne pokarmy, noszenie obcisłych ubrań. Postaraj się wszystkie tego rodzaju czynniki wyeliminować i zastąpić je zachowaniami, które będą służyły twojemu dobremu samopoczuciu fizycznemu i psychicznemu.

Rezygnacja z wiadomości wieczornych

To może być dla ciebie zaskoczeniem, ale oglądanie i słuchanie wiadomość może również być czynnikiem zwiększającym poziom twojego bólu. Niestety, w dzisiejszych czasach 90% przekazywanych w dzienniku wiadomości to informacje negatywne, wzbudzające lęk i pogarszające samopoczucie.  Zrezygnowanie z nich może być dobrym sposobem na zapobieżenie skokom ciśnienia i napięciu mięśni oraz obniżeniu nastroju. Jeśli jakiś temat cię interesuje zdrowiej dla ciebie będzie jeśli poczytasz o nim w książce lub w Internecie.  W ten sposób nie będziesz musiał słuchać czegoś, co za bardzo cię stresuje i wpływa tym samym negatywnie na twoje zdrowie.

Poczucie kontroli nad życiem

Poczucie kontroli to bardzo ważny czynnik zdrowia fizycznego i psychicznego.  Nie chodzi o to, aby starać się kontrolować wszystko i wszystkich dookoła. Celem jest takie ustawienie spraw w swoim życiu, aby w wielu momentach decyzyjnych mieć coś do powiedzenia. Osoby, które mają wpływ na różne decyzje w pracy i życiu osobistym są zdrowsze i mają lepsze samopoczucie.

Twoje poczucie kontroli zwiększyć może np. dokładne zrozumienie mechanizmów twojej choroby. Jeśli to możliwe dowiedz się, dlaczego pojawia się twój ból, w jaki sposób jest leczony, co powinieneś zrobić, jeśli nagle ból się nasili, ewentualnie jakie są w takiej sytuacji awaryjne rozwiązania. Oczywiście nadal w twoim życiu będą istniały rzeczy, na które wpływu mieć nie będziesz. Twoim zadaniem jest zaakceptowanie ich i nie poświęcanie na nie swoich zasobów energetycznych. Akceptacja oznacza odpuszczenie prób kontrolowania danej sprawy, bez obwiniania siebie czy kogokolwiek innego. Starania i wysiłki podejmuj tylko w kwestiach, na które masz realny wpływ. Oszczędzisz sobie i innym stresu, a tym samym zapobiegniesz nasileniu twoich objawów chorobowych , w tym bólu. Wspaniałym natchnieniem może być dla ciebie Modlitwa Spokoju, która powstała na użytek osób uczestniczących w programie anonimowych alkoholików:

„Boże, daj mi siłę, abym zaakceptował to, czego zmienić nie mogę,

Odwagę, abym zmienił to, co zmienić mogę,

I mądrość, abym umiał odróżnić pierwsze od drugiego.”

Jeśli działa ona na ciebie uspokajająco powtarzaj ją każdego ranka i wieczora.

Rób wszystko, co możesz i chcesz, by zwalczyć swój ból, jednocześnie nie marnuj jednak energii na to, co pozostaje poza zasięgiem twojej kontroli.

Comments are closed.

Organizator
Koalicjanci

Error. Page cannot be displayed. Please contact your service provider for more details. (13)